Монументальний соцреалізм на Камінь-Каширщині: бузаківські «Глухарі», лісгоспні «Лукаш і Мавка» і міські скульптури 

07 Лютого 2021, 11:09
3909

Пам`ятки мистецтва монументального соцреалізму створені у період 1930-1990 років нині все частіше називають модерністичним мистецтвом. Вони є частиною культурної спадщини українського народу і потребують збереження.

Директорка Камінь-Каширського краєзнавчого музею Наталія Пась зібрала для читачів Район.Історія перелік монументів радянської доби в колишніх межах району. 

Якщо рухатися дорогою з Ковеля до Каменя-Каширського, то на початку міста можна побачити монументальний в`їзний знак. Ця композиція містить скульптуру чоловіка в робочому одязі, котрий відведеною вбік правою рукою ніби запрошує подорожуючих до міста. 


 

Поруч є стилізована вежа фортеці – символу Каменя-Каширського. Знизу – напис: «Камінь-Каширський. Заснований у 1196 р.».  Схожий за тематикою знак стоїть на в`їзді в Камінь-Каширський район у селі Запруддя.

У Камені-Каширському є ще ряд скульптур у цьому стилі. Це пам’ятник воїнам, партизанам, підпільникам, загиблим у Другій світовій війні або обеліск Слави (розмовна назва) на вулиці Шевченка, «Воїн-визволитель» на міському кладовищі, «Робітник» на території колишньтого РТП на вулиці Ковельській, «Зварювальник» і «Робітники» при вході до вищого професійного училища, «Школярка із дзвоником» на подвір`ї НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.- ліцею» №1 ім. Є Шабліовського. Крім того, до переліку пам`яток соцреалізму належать встановлені у багатьох селах району монументи на честь загиблих воїнів у роки Другої світової війни.

Читайте також: У Камені-Каширському у 1947 році на педучилищі вивісили синьо-жовтий прапор

А чи бачили ви, якими чудовими мозаїчними панно оздоблена автобусна зупинка в селі Бузаки?! Точна дата його створення не відома. Деякі очевидці розповідають, що в середині 1970-х років зупинка вже була оздоблена мозаїкою.

Бузаківське панно «Глухарі» належить до монументального декоративно-прикладного мистецтва. На обох бічних зовнішніх стінах будівлі барвистими кусочками смальти майстерно викладені птахи. Глухар (глушець) занесений до Червоної книги України. Тому це панно з початку створення, окрім естетичного значення, має просвітницький характер.


До речі, всередині зупинки міститься ще одна великих розмірів мозаїка: на ній зображено коренисте розлоге дерево, до якого з обох сторін летять птахи. Щоправда, стан його збереження набагато гірший, аніж двох попередніх. Воно пошкоджене багаторазовими наклеєними оголошеннями й рекламами та втратами фрагментів мозаїки.

Загалом, це мистецтво не з дешевих, позаяк смальта має високу ціну. Якщо мозаїка виконана правильно, за технологіями, то вона може сотні років зберігати свій колір, – стверджують спеціалісти. 

Читайте такожЛуцькі мозаїки радянської доби

Ще один твір монументального декоративно-прикладного мистецтва зберігся в колишньому клубі державного лісгоспу. «Лукаш і Мавка» – така назва великого кольорового вітража, що прикрашав колись сходовий майданчик приміщення. На жаль, частина його вже втрачена.

Нині нам не відомі автори згаданих пам`яток, окрім обеліска Слави, який створили в 1959 році скульптори Богдан Романець і Дмитро Крвавич та архітектор Анатолій Консулов.

Можна припустити, що виконані вони митцями Львівської школи скульптури та декоративно-прикладного мистецтва. Таких майстрів випускала (й нині готує) Львівська національна академія мистецтв і Львівський державний коледж декоративного та ужиткового мистецтва ім. Івана Труша.

Читайте такожІсторія всесвітньо відомого художника зі Скобелки

Невідомі й роки створення пам`яток. Зважаючи на загальні тенденції розвитку монументального мистецтва соцреалізму, гіпотетично датою їх створення можуть бути 1960-1980 роки. 

Якщо комусь із читачів відома точна дата їх встановлення, то буде цікаво дізнатися про це в коментарях.

Коментар
26/04/2024 П'ятниця
26.04.2024
25.04.2024