Волинська ікона: «Богородиця Замилування» зі Старовижівщини
Ікона анонімним волинського майстра, написана, вірогідно, з картини італійського художника «Мадонна з немовлям, що спить».
Відреставрована пам’ятка волинського іконопису «Богородиця Замилування» (XIX століття) потрапила до Музею волинської ікони із села Дубечне Старовижівського району – йдеться на фейсбук-сторінці цього закладу.
Це популярний у сакральному живописі тип зображення Богоматері − Елеуса, що перекладі з грецької означає співчуття, замилування. Більш точне значення передає грецька назва − «глікофілуса», яка прекладається як «солодко любляча». Характерно, що Елеуса є найбільш ліричною темою в православному іконописі. Композиційно кожній іконі Богородиці Елеуси притаманними є особливі риси. Поширеними є такі ікони у погрудному, поясному вирішенні зображення Марії, але зустрічаються і в повен зріст, або, коли Марія сидить на престолі.
Спільне, що їх об’єднує, особлива взаємодія Матері й Дитини, які торкаються ликами один до одного з почуттям безмежної любові та відданості, з великою ніжністю та трепетом. Любов між Богом-Сином і Матір’ю, яка втілює весь рід людський, виражає любов Бога до людей і саме в цій алюзії полягає символічне й літургічне значення ікони.
Ікону написав анонімний волинський маляр, вірогідно, з картини італійського художника, представника епохи бароко Джованні Батіста Сальві (1609 – 1685) «Мадонна з немовлям, що спить». Попит на подібні образи був пов'язаний із культом Діви Марії. Відомо, що і сам Джованні Батіста Сальві, і працівники його майстерні (Алессіо і Стефано) неодноразово повторювали найвдаліші композиції.
Зазвичай один із варіантів отримував замовник, а інші зберігалися в сховищі для продажу паломникам. Відколи у XVIII та XIX століттях інтерес до спадщини художника почав відроджуватися, було створено безліч пізніх копій з уславленіших «мадонн» художника.
Нині композиція «Мадонна з немовлям, що спить» відома як у декількох авторських повтореннях та копіях майстерні, так і в пізніх копіях XVIII та XIX століть.
Побачити, якою ікона XIX століття «Богородиця Замилування» була до і після реставрації, можна у музеї.
Читайте також: Волинська ікона: «Успіння Богородиці» ХVIII століття
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром