Могила у квітнику на Турійщині. Тут 3 українки, поляк, який їх захищав, і ...один бузок на всіх

28 Березня 2020, 14:50
Репортаж Олени Лівіцької та Ірини Кабанової здобув нагороду "Честь професії" 2974
Репортаж Олени Лівіцької та Ірини Кабанової здобув нагороду "Честь професії"

Якби де ще потрібен був пам’ятник примирення між українцями та поляками, то він міг би стати під вікнами однієї хати в Ягідному на Турійщині. Просто в їхньому садку. Просто під самісіньким парканом і за два метри до хати. Просто в... квітнику – могила. В головах – бубнявіє бузок.

Леонід, який доглядає цю самотню садибу зараз, збив «оградку» з дощок, час від часу обкошує могилу. Але надворі лютий і вона – у рудій сухій траві. Тільки бузок з бруньками, пише канал соціальних новин Перший.

А колись баба Мотря заставляла малу онуку Євку тут прибирати перед Великоднем. Євка виросла і скільки тут жила – сіяла-садила на могилі квіти. Тепер Євка вибралася. Але тільки одна вона достеменно знає, хто під цим «кавалочком» землі спочиває.

«То була бабина сестра Акулінка, її свекруха і її маленька 3-річна дочка Віра. Їх отак як вбили поляки під хатою, як знайшли отут всіх побитих, так і закопали. ...А з ними ще поляк, баба все казала, що то Янек, бо вона одна бачила його докУмєнти»…

- Бабо, - казали ми, - нащо ви того Янека в тую грамотку все пишете? Та то ж поляк, в нього другая віра!

- Бог єден... – відповідала Мотря Ковалюк і писала, доки жила.

Поводир. Веніамін Пирожик

Веніамін Пирожик живе по сусідству з обійстям Мотрі Ковалюк. Про могилу у дворі – знає...
Веніамін Пирожик живе по сусідству з обійстям Мотрі Ковалюк. Про могилу у дворі – знає...

Ягідне – невелике село під Гайками на Турійщині. Автобуси сюди майже не їздять. Дороги тут погані. А люди – щирі.

Вони, за звичкою, досі кажуть Ягодно. І часто повторюють, що «колись Ягодно було пуд лісом, над річкою». А по Другій світовій совєти зігнали хуторян у село, поскидали з їхніх хутірських хатів солом’яні дахи і дали 10 днів на переселення. Так Ягодно «вишикувалося» в слухняні ряди, щоби жити вже іншим, «колгоспним», життям. Обіцяно – райським.

Від того раю – ніц не лишилося, правда. Тут знову вчаться бути самими собі господарями.  От у Веніаміна Пирожика чи не найкраща в окрузі пасіка...

- А мій батько, він глухонімий з дитинства, але вправний чоботар був, не схотів іти в село. Сказав: «Не піду і все». Їх двох таких було, ще Левко. Позабивали на хуторі колки, обплели їх лозою, затулили з різних сторін як-небудь – і тимчасову хатку таку зробили. Там стіл був, де батько чоботи ремонтірував, ще один столик, ліжко, де ми, малиї спали, - згадує 75-річний Веніамін Олексійович.

Він у Ягідному – найавторитетніший старожил. Що він знає про волинську трагедію? Чи він називає її «різнею»? Чи покаже він могилу, яку ми шукаємо?

Про те, що у дворі селян із Ягідного є могила, в якій поховані три вбиті в 43-му поляками українки і з ними там же поляк, який їх захищав. Згадує місцевий дослідник історії Іван Ольховський в одній зі своїх праць. Йдемо слідами цього куцого спогаду, зафіксованого краєзнавцем.

Беремо собі Веніаміна Олексійовича за поводиря. Ген там десь, за якого клунею видніється хата Мотрі Ковалюк. «Не вишикувана в рядок», вона досі оддалік від сільської вулиці. З війни обійстя з місця не рушило ні на йоту.

Веніамін Пирожик живе по сусідству вже багато років. Про могилу під вікнами тієї хати знає, але, каже, «давно не провідував».

- Ухожана вона. Знаю, що там дитина мала була штрихом проколяна. І один поляк з ними. Чув, що він заступався і його вложили разом, - шкутильгає нерівною грунтовою дорогою Веніамін Олексійович.

Читайте також: Діти 43-го: «А потім я сам переховав маму. Лежала на березових кілках»

«Мій дід був поляк. Але бабу вбили, «бо укрАїнка»

Йому йти дуже трудно. Обидві ноги зі штучними суглобами. Але йде, і в кожному його слові тією дорогою відчувається, що історію, за якою ми прийшли в Ягідне, болить і йому особисто. Ні, до цих жінок він не має жодного стосунку. Просто  й собі має що згадати з 43-го, з родинних переказів, що в’їлися в його тоді ще дитячу пам’ять.

- Всіх тих повиселяли з-пуд ліса, бо зразу – «бандеровець». В село зганяли, хати розвалювали, ой... Мій дід теж був поляк, а баба Палажка – укрАїнка. Діда забрали в Гєрманію, а вона тут з трьома дітьми. Як ото той конлікт українсько-польський почався, то набігли поляки з ружжями. Баба дітей отправила бігти до ліса, а сама кіньми мала доганяти. Стала проситися, бо ж її чоловік поляк був. Вони ще більше розїлися. Обухом забили, порубали і кинули в колядязь. А друга баба, батькова, теж постраждала. Від поляків втикали, село там Руда є за лісом. Догнали в Ягодні і обох розривними пулями в голову постріляли. І тоже над ровцем їх і закопали. Ганка баба звалася... – зітхає поводир.

«Мій дід теж був поляк, а баба Палажка – укрАїнка».
«Мій дід теж був поляк, а баба Палажка – укрАїнка».

Рукою показує ген кудись на берези поза його нинішнім обійстям. Мовляв, то зараз там беріз вони насадили, бо земля така, що не родить. А тоді десь у тому місці стояла хата з криницею, в якій бабу Палажку знайшли і «пуд дубом коло хутора поховали».

Одну під дубом коло хутора. Інших просто під хатою... Люди боялися тоді хоронити своїх рідних на цвинтарі. Ягідне було окуповане німцями. І влада таке, каже Веніамін Пирожик, «не поощряла».

Читайте також: Туличівська трагедія: правда про трагічні і героїчні події, прихована мовчанням, має бути відновлена. БЛОГ

Бузок в головах

Мотря Ковалюк відійшла у Вічність десь у 70-х. Її дочка Євка вибралася на сусідню вулицю. Хата навіть горіла. Потім тут поставили нову невеличку хатину і тримають «за дачу». Тимчасово в обійсті хазяйнує Леонід Ященко.

Неймовірно, але могила і справді не десь у городі, навіть не в садку чи за клунею, а при самому паркані і буквально під вікнами.

- «Оградку»  я їй зробив вже. Обкошую часом. І оце бузок росте, - показує Леонід.

У головах і справді – бузок.

З нами Гайківський сільський голова Анатолій Жолоб (в підпорядкування його старостинського округу – с. Ягідне). Каже, були колись розмови про те, щоби це поховання перенести на цвинтар, але він знає, що жінки, які тут поховані – протестантки, ніби - баптистки. Не відали у селі, як правильно в такому випадку чинити, і лишили поховання в спокої.

Хоча споконвік сільські цвинтарі на Волині «мирять» всіх: і православних, і протестантів.

Ось так нині виглядає могила з 43-го...
Ось так нині виглядає могила з 43-го...

Вицвілу «оградку» ледве видно за розлогою рудою травою. Чи «мирить» ця могила українців і поляків? Що про це знає місцева влада?

Анатолій мовчить. Потім каже, що то складне питання. Що він про поляка чув, але йому дивно, що при німецькій владі, дуже меркантильній і дотошній, у документах про це поховання – ніде нічого не знайшов (а він один із тих, хто цікавиться тамтешньою історією прицільно).

- Якщо слухати це все, то складається враження, ніби тоді влади у цих селах не було, і тут тому робилися ці всі розбої. А влада була – німецька. І коли гинули поляки, мусила приїхати німецька поліція. Вони завжди забирала загиблих. Тому і цього поляка повинні були б забрати. Я не сумніваюся, що поляк був. Інакше люди б стільки років не говорили про це. Але в документах нема ніде, що тут його забили. Принаймні, я не бачив, - каже Анатолій Жолоб.

Чому тут так небезпечно було влітку 1943-го? Бо зовсім поруч був Вовчак, а там повстанська січ. Бо «якраз сюдою» йшла дорога на польську колонію Сорочин. І поляки там жили, і українці – ні сліду не лишилося, «знищили повністю».

- От, певне, сюдою поляки йшли і наткнулися на тих жінок. Випадково, - каже голова. – Тут не було якоїсь абстрактної бійні. Поляки мстилися конкретному українцеві за конкретні смерті. І навпаки. А ще то всі були куми, свати, разом горілку пили, разом дітей хрестили, а тому один одного добре знали. Повірте.

Веніамін Пирожик і нинішній господар на обійсті Леонід Ященко
Веніамін Пирожик і нинішній господар на обійсті Леонід Ященко

Повірити, правда, непросто. Після приходу совєтів «за связі с УПА» півсела поїхало на сибіри. Веніамін Олексійович слухає Анатолія Жолоба і вважає за доцільне додати дещо.

- Та тут в сибіри – пів села... Меї жінки рідний брат старший. Юхим звався. Аж в Караганді був. Тестя тягали теж... Його брат так само. Всіх в лагєра повивозили звідси, без права сюди приїжджати скількись там років, - резюмує дискусію чоловік.

Євка. «А вилками прикололи...»

Євку Сачан малою баба Мотря просила прибирати на могилі...
Євку Сачан малою баба Мотря просила прибирати на могилі...

Євка – це внучка Мотрі Ковалюк. Застаємо її вдома. Тієї самої Мторі, яке все життя у сільській церкві молилася за упокій трьох українок, яких на її очах у них під хатою поховали. І одного поляка.

Єва Сачан із 1958-го. А її баба, Мотря Тихонівна Ковалюк, народилася у 1897-му. Саме вона розповіла онукам, що ж то за могила під її хатою.

- Там лежать бабина сетра рідная Акулінка (Кулина, може, всі на неї Акулінка казали), її свекруха і її малейка дівчинка Вєра, їй тільки 3 рочки було. У 43-му стали йти поляки одного дня, згадувала вона. І всі вони втікали туди за село, «до  Гапки», як у нас кажуть. А вернулися зтаміци, то ше тая дитинка ворушилася. Дитинку не забили, а вилками прикололи до землі. Просто прикололи вилками.

Ото вони вже вернулися, викопали яму коло теї хати і ото їх покидали туди. А біля їх тоді знайшли і тіло якогось поляка... Теж так як то забитий разом. Тож поляки своїх не били, а чого там поляк ше був, то ніхто не знав.  Знаю, шо Янек, але я не знаю його фамілії. Казала все баба, що в нього «докУмєнти були, докУмєнти», і що вона їх подивилася і запам’ятала, що він Янек. Все записувала його в тую грамотку, яку в церкву носила, – розповідає Єва Сачан із Ягідного.

«Все записувала Янека в тую грамотку, яку в церкву носила»
«Все записувала Янека в тую грамотку, яку в церкву носила»

Коли родина жила на тому обійсті, то могилу постійно прибирали, як це заведено в українців: садили щовесни там квіти, чистили.

- Баба завжди нам казала чи перед Паскою, чи й так: «Ану, поприбирайте на могилі, поприбирайте на могилі!». А ми малі були, гонилися собі, не хтілося нам тоді прибирати... Завше там прибирала я. Квітки садила. Все як має бути, - згадує внучка Єва.

Довідково. Дослідник трагедії українського-польського міжнаціонального протистояння 1942-1944 років на теренах Турійщини Іван Пущук події в Ягідному, описані вище, зі спогадів ним опитаних старожилів фіксує так: «Від середини 1943 р. розпочалися грабіжницькі напади поляків із пляцувки в колонії Засмики на село». Серед убитих тоді українців, він згадує Пелагею Зламанець, яку «вкинули в колодязь», а також «Фіщук Акулину, р. 30, її дочку Віру, 6 р.,  свекруху і поляка (ім’я невідоме, ховався разом із ними)», котрі «поховані в одній могилі».

Могила в одному з дворів у Ягідному
Могила в одному з дворів у Ягідному

...І Янека запишіть «в грамотку»

На цьому похованні і справді ніколи не було хреста. Бо Мотря всім наголошувала, що жінки, які тут поховані, були «вєрующі».

- І пише Янека в тую грамотку, і пише все. Я кажу їй, бувало: «Бабусю, нащо ви його записуєте? Тож поляк, там віра не та». А вона все казала: «Бог єден! Хто за його помолиться? Може, де мати й батько плачуть, і ніхто не знає, де він подівся. Того тра за нього молитися». Ми все допитувалися, що ж було в тих його документах, бо вона одна їх бачила. А вона все казала: «Я не знаю, докУмєнти та й докУмєнти». Баба як баба була, малограмотна собі жінка. З 1897 року народження. 73 роки мала, як вмерла, - розказує.

Євка у дитинстві (справа)
Євка у дитинстві (справа)

Чоловік Акулінки – Дементій
Чоловік Акулінки – Дементій

Ховали убитих жінок та немісцевого поляка люди з Ягідного. Тихо стали. Викопали могилу під хатою, присипали землею.

І хоча нема жодного свідка, який скаже, за що забили поляка Янека разом із цими волинянками, у Ягідному з 43-го дотепер переконані: за те, що навіть перед своїми не побоявся стати на захист ні в чому не винних двох жінок і маленької Віри. От вірять вони в це і край.

А душа Янека може бути спокійна. Навіть у чужій церкві, на чужій землі за його гріхи відмолилася така собі Мотря Ковалюк. Мотрі в 43-му було аж 46 літ. Вона прекрасно усвідомлювала, що відбувається довкола.

 *   *   *

Якби треба був ще десь на Волині пам’ятник примиренню між обома народами – польським та українським, то він міг би бути в Ягідному.

Там точно є кому прийти до його підніжжя, зітхнути, розказати нащадкам правду і ...пробачити історії.

Євка насадила б там квітів.

Веніамін, шкутильгаючи, приніс би пахущого меду.

І вони були б не єдині…



Читайте також: Трагедія Красного Саду: що сталося на Великдень 1943-го

Олена ЛІВІЦЬКА 

Фото Ірини КАБАНОВОЇ

Коментар
19/04/2024 П'ятниця
19.04.2024
18.04.2024