З історії Шацька: маленький екскурс до магазину «Хліб» з його колишньою продавчинею

13 Червня 2021, 18:00
Ірина Дибалюк 1434
Ірина Дибалюк

Сьогодні складно уявити, що колись у Шацьку був лише один спеціалізований  магазин хлібобулочних виробів. З ранку до вечора з усіх усюд до нього поспішали люди, аби принести додому запашні рум’яні буханці та здобу. Як вдавалося продавцям обслуговувати таку велику кількість покупців та при цьому не порушувати головного правила обслуговчої сфери «Клієнт завжди правий», розповіла колишня продавчиня цього торговельного закладу Ірина Дибалюк.

Про це пише газета «Шацький край».

У 1982 році пані Ірину запросив на роботу Володимир Кушнір, який на той час був директором коопторгу. На жінку чекало тримісячне навчання та перевірка «на міцність». Але не минуло і половини вказаного терміну, як керівництво магазину затвердило новоприбулу працівницю на посаду молодшої продавчині та довірило виконання основних обов’язків. З колегою Валентиною Гарват та завідувачкою Марією Зуб одразу склалися довірливі ділові взаємини.

Продукцію постачали два-три рази на день, серед якої хліб налічував до 1500 буханців. На той час хлібини першого та вищого гатунку мали лише прямокутну форму та нагадували цеглини, через що й отримали назву «кірпічики». Ціна становила спершу 16, а згодом 20 копійок. Чималим попитом покупців користувалися батони, сайки, «плюшки», калачі, кекси та рулети з кремом. З копійчаних цін потрібно було отримати та здати господарству немалий виторг. Взимку за день він становив лише 500-600 карбованців, а от влітку, коли до Шацька приїжджали відпочивальники, збільшувався в декілька разів.

Хлібобулочні вироби направляли в заклади громадського харчування, туристичні бази, лікувальний та санаторно-курортний заклади, дошкільні та навчальні установи району, дитячі табори тощо. Окрім головної продукції, магазин збував і супутню групу товарів: спиртні напої, консервацію, господарське приладдя, крупи та інші сипучі продукти, які попередньо фасували для швидкого та зручного збуту.

Продавчині працювали позмінно за досить напруженим графіком: з 8-ї ранку до 9-ї вечора. Крім основної роботи, проводили прибирання приміщення та подвір’я. Протягом дня їм ніколи було і присісти та попити кави, як то буває тепер. У різний час з робочих змін поспішали працівники промкомбінату, будівельної контори, сільгосптехніки, колгоспів та інших державних закладів. Оскільки поряд була початкова школа, то учні теж прибігали на перервах, аби поласувати смачненьким.

Найбільше шкода було жінок-колгоспниць, страшенно втомлених тяжкою працею. Тому я неодноразово прохала покупців пропускати їх без черги. Доярки ж, бідолашні, навіть думали, що це через запах корів, якого не можна було позбутись навіть у позаробочий час», —  пригадує Ірина Дибалюк.

 Вона любила свою професію та поважала людей, яких обслуговувала. І за двадцять років стажу мала лише один неприємний конфлікт, який спричинила дружина покупця. Горе-чоловік пропив половину отриманих від неї грошей на хліб і, придбавши продукти, поніс залишки коштів додому. А жінка його, подумавши, що це продавчиня «нагріла руки» на їхньому добрі, прибігла в магазин з дерев’яним києм. Врешті-решт після пролитих сліз та доказів правда взяла гору завдяки продавчині з кафе, де проводив час чоловік. 

Але неприємні спогади залишилися на все життя, адже конфлікт стався напередодні підвищення цін на хліб, і в магазині стояла величезна черга покупців з усього району. Власники  домашніх господарств намагалися запастися хлібом на рік вперед, підсушуючи та зберігаючи його на горищі. Одні й ті ж люди приходили до магазину тричі на день. Тож подібний ажіотаж і так добряче ускладнював роботу. Легше ставало лише від думок, що в майбутньому заокруглену суму буде зручніше рахувати.

Жару додавали й приїжджі відпочивальники. Якось компанія незнайомців відкинула два десятки на рахівниці на свою користь, коли Ірина лише повернула голову в інший бік. Це не шацькі студенти, які теж були здатні на подібні витівки, але їх можна було зрозуміти та пробачити.

Виробником хлібобулочної продукції був лише Шацький хлібозавод, і лише на початку 2000-х років з’явилася перша приватна пекарня. Ірина запевняє, що з керівницею Ольгою Романюк завжди було приємно співпрацювати, адже вона прислухалася до прохань та з розумінням ставилася до будь-яких ситуацій. Не могла не згадати жінка і чесних та надійних шоферів хлібозаводу Василя Саковця та Віктора Положевця. З ними повсякчас доводилося співпрацювати, тому їх порядність відігравала в роботі не останню роль. Адже згодом продукцію збували ще й на ринку, де під час торгівлі допомагали одне одному та не ділили обов’язків.

Коли з нагоди свята в селищі проходив парад, працівниці хлібного магазину повинні були взяти участь в урочистому дійстві, а по закінченню – щодуху поспішати на своє робоче місце. Адже саме туди направлялися чи не всі учасники масового заходу.

– І не дай Бог запізнитися, — зауважує моя співрозмовниця.

Такі ж суворі вимоги ставились і напередодні інших великих свят. І хоч у магазині не було системи опалювання, а лише калорифер, працівниці дотримувались усіх правил носіння уніформи. Приходили раніше визначеного часу та переодягалися у накрохмалені та вигладжені білосніжні халати кожної зміни.

Ось при такому напруженому графіку та не досить зручних умовах доводилося працювати продавчиням магазину «Хліб» і при цьому залишатися привітними з покупцями та достойно витримувати «навали» представників народного контролю.

Коментар
23/04/2024 Вівторок
23.04.2024
22.04.2024