Ікони Христа Вседержитель з Камінь-Каширського та Старовижівського районів

30 Березня 2024, 10:55
Фрагмент ікони «Христос Вседержитель» 351
Фрагмент ікони «Христос Вседержитель»

Розповідь про дві ікони Христа з колекції волинського музею.

Центральним і основоположним образом християнської іконографії є образ Ісуса Христа. Існує багато варіантів зображення Спаса на іконах. Поступово з багатьох варіантів сформувався образ, що дістав назву грецькою – «Христос Пантократор», а українською – «Христос Вседержитель», який часто у народі називають «Христос Учитель» – ідеться на фейсбук-сторінці Музею волинської ікони.

Це пояснює зображення Ісуса Христа, котрий благословляє жестом правиці, та Євангелієм у лівій руці. 

 Ікони Христа Вседержителя – доволі поширені, поскільки є обов’язковими у намісному ряду іконостаса православного храму. Зберігаються такі ікони й у колекції Музею волинської ікони. Мова йтиме про дві ікони Христа Вседержителя, які були подаровані церкві конкретними людьми, а вкладні написи на іконах зберегли імена дарувальників.

У червні 1981 року зі Стрітенської церкви с. Михнiвка Камінь-Каширського району до музею була привезена ікона «Христос Вседержитель» кінця XVII ст., на якій після реставрації відкрився донаторський напис. Розміщений на нижній міжрамній смузі ікони та виконаний білою фарбою на синьому тлі: «СNЮ NКОНУ СООРУЖNВЪ РАБЪ БЖІN ЯКОВ МАРТИНОВЪ МIКИТЄНКО У..ЄРЪ ОФNЦЄРЪ ЗАѾПУЩЭИІЄ ГРЯХОВЪ».

Напис повідомляє, що ікону замовив у дар церкві унтерофіцер Яків Мартинович Микитенко. Але цей донаторський напис свідчить не про час написання ікони, а про її поновлення у ХІХ ст., коли Волинь вже була у складі російської імперії.

У липні 1984 року до музейної колекції потрапила ікона «Христос Вседержитель» XVIIІ ст. з с. Буцин Старовижівського району. Вже у 1993 році її відреставрували і після реставраційного розчищення фарбового шару на нижній міжрамній смузі ікони проступив донаторський напис, виконаний білою фарбою на темно-синьому з блакитним орнаментом тлі: «СЕЙ :ѠБРАЗЪ, НАДАЛЪ, РБЪ; БЖИЙ : МАКСИМЪ ФЕДОРОУКЬ:ЮШКЕВИЧЪ;ВИДАЛЬ СУМИ;ЗЛОТИХ, ѠСѢНАСЦЕ: …БОЖОГО А.Ѱ. Е. І.».

Напис виявився доволі інформаційним, бо не тільки називав ім’я замовника та уточнював суму пожертви на виготовлення образу, але й, що найважливіше, – датував подію, а отже, атрибутував ікону: «Цей образ надав раб Божий Максим Федорук-Юшкевич, оплативши суму у 18 злотих, року Божого 1715».

Читайте також: Товариство, яке заснував у Холмі Тарас Бульба-Боровець, друкувало кольорові репродукції шанованих ікон

Коментар
14/06/2024 Четвер
13.06.2024
12.06.2024