Російські окупанти викрали з херсонського музею чотири ікони, присвячені Миколі Чудотворцю

06 Грудня 2023, 13:07
Фрагмент ікони Ікона «Святий Миколай». ХІХ ст. Україна. Кипарис, різьблення 1287
Фрагмент ікони Ікона «Святий Миколай». ХІХ ст. Україна. Кипарис, різьблення

Розповідь про різьблену ікону Святого Миколая, яку вкрали росіяни під час окупації Херсона.

Торік, у День Святого Миколая, працівники Херсонського художнього музею поділилися радістю, що одна з його ікон дивом залишилась у музейній колекції – ідеться на фейсбук-сторінці цього закладу.

Але інші чотири ікони, присвячені Миколі Чудотворцю, зазначається в дописі, викрали російські окупанти перед втечею з Херсона. Серед них — і невеличка українська ікона ХІХ століття, що на світлині. 

Вона єдина з образів представляє іконографічний тип Миколая зимового (голову святого покриває митра), також від інших відрізняється матеріалом (кипарис, різьблення). Подібні невеликого розміру ікони особливо шанувалися в українському середовищі та супроводжували людину протягом її життєвого шляху як особистий оберіг. Ймовірно, цей образ походить з Києва, з майстерень Лаври.

Традиції різьбленої ікони прийшли в Україну із Візантії разом із християнством. Православний канон надає перевагу рельєфному зображенню, тоді як католицький шанує скульптуру. Ця ікона створена з кипарису, який для дерев'яного церковного оздоблення використовували досить рідко — його брали лише для найшанованіших іконографічних сюжетів, до яких, безумовно, належить і образ Святого Миколая.

Нині Святитель Миколай має репутацію найдобрішого угодника Божого, але ще у ХІХ столітті, коли створювалася ця ікона, в Києві Миколай вважався досить грізним. Кажуть, лише людина, впевнена в тому, що не нагрішила, могла наважитися молитися перед його іконою. Водночас щира молитва Миколі Чудотворцю вважалася досить дієвою, особливо якщо просити здоров’я для дітей.

Саме із заступництвом дітей пов’язана одна з київських легенд про Миколая — у відповідь на молитви безутішних батьків він дістав утоплену дитину з дніпровського дна, воскресив та поклав біля власної ікони в Софійському соборі.

Тоді у православній традиції Миколу Зимового пов’язували з дітлахами лише ця легенда і звичай молитися святому за дітей. Підкладання подаруночків у шкарпетки та панчохи – це католицька традиція, основана на легенді про трьох дочок батька-одинака, які не могли вийти заміж, бо грошей на посаг не вистачало. 

Святий Миколай, проходячи повз їхній будинок, почув, що старша сестра вирішила продатися у рабство, аби на вторговані гроші забезпечити придане для сестер. Двічі він вночі таємно підклав мішечки з золотом у панчохи, що сушилися надворі, а на третій раз його підстеріг батько, і ця історія стала відомою людям. Саме так у католиків і з’явилася традиція таємно дарувати подарунки дітям.

Католики жили у Києві ще з ХІІ століття, а вже в середині ХІХ їх громада стала дуже потужною та численною. Живучи пліч-о-пліч із католиками, православні кияни все більше і більше дізнавалися про поблажливу сторону суворого Миколая і запозичували певні традиції.

Читайте такожУ музеї в Рівному зберігається старовинна ікона Святого Василя

Коментар
24/04/2024 Середа
24.04.2024
23.04.2024