Історія одного експоната: царські врата з Локачинщини

09 Липня 2023, 12:20
Царські Врата 490
Царські Врата

Врата із сільського храму представляють новий етап розвитку художньої обробки дерева.

Серед царських врат колекції Музею волинської ікони вирізняються врата першої половини ХVІІ століття з церкви села Дорогиничи колишнього Локачинського району, привезені експедицією Волинського краєзнавчого музею в 1982 році та відреставровані у Львівській філії ННДРЦ України. Про це йдеться на фейсбук-сторінці закладу.

Ці врата, зазначається в дописі, представляють новий етап розвитку сницарства (художньої обробки дерева) – перехід до суцільного ажуру. Вони не зовсім позбавлені геометричних перехресть орнаменту, які ділять врата на шість традиційних медальйонів з малярськими зображеннями. Орнаментика кожної стулки має ще вертикальні лінії посередині. Уклад різьби спокійний і симетричний, в її основі переплетення завитків і стилізованих акантових листочків. Широкі бічні і нижні рами стулок прикрашені плоскорізьбленим ромбоподібним орнаментом.

Угорі врат – медальйони зі сценою «Благовіщення». Постать архангела Гавриїла статична, права рука піднята для благословення, в лівій він тримає посох, увінчаний хрестом. Богородиця стоїть біля столу, голова нахилена, права рука притиснута до грудей, ліва опущена. Ця композиція означає збентеженість, вагання Богородиці. 

Зображення євангелістів близькі до книжкових мініатюр. Вони сидять у високих кріслах за столиками, ноги на підставках. Марко і Лука схилились над текстами Євангелій, Матвій та Іоан зображені майже фронтально. Матвій підтримує розгорнуту книгу лівою рукою, на столі – чорнильниця на ремінці та ніж. В Іоана книжка лежить на колінах. 

Маляр багато уваги приділив зображенню деталей крісел і столів, жодне з яких не повторюється. Конструктивні елементи меблів прописані білилом і виділені певним кольором. Рожеві бокові площини високого чотирикутного стола, біля якого сидить Матвій, розписані у вигляді башти з аркоподібними вікнами. Підлога у медальйонах з Богородицею та євангелістами розкреслена квадратами, які розділені на трикутники. Різьба, тло у клеймах золочені, поля і тло конструктивних елементів вгорі врат – сині. На обох стулках пізніші вставки фрагментів різьби на місці втрачених.

Читайте також: Історія одного експоната: напрестольний хрест із Камінь-Каширського району

Коментар
14/06/2024 Четвер
13.06.2024
12.06.2024