«Чарівна флейта Моцарта»: у Рівному пролунали всі флейтові концерти видатного австрійського композитора

10 Червня 2023, 15:58
Юрій Шутко та Академічний камерний оркестр Рівненської обласної філармонії. Фото: Анастасії Гнатюк РЕПОРТАЖ 1111
Юрій Шутко та Академічний камерний оркестр Рівненської обласної філармонії. Фото: Анастасії Гнатюк

Відбувся концерт «Чарівна флейта Моцарта» за участю соліста Національної філармонії – заслуженого артиста Юрія Шутка.

У Рівному 8 червня послухати концерти видатного австрійського композитора у виконанні одного з найвідоміших флейтистів-віртуозів України зібрались у Залі камерної та органної музики рівняни та гості міста. Серед них була і журналістка Район.Історія.

Назву «Чарівна флейта» має опера-зингшпіль на дві дії, яку Вольфганг Амадей Моцарт створив 1791 року. За її сюжетом, головний герой твору принц Таміно рятує доньку Цариці Ночі завдяки звукам магічного інструменту. Прикметно, що саме цією оперою композитор завершив свій творчий шлях, втім, флейта супроводжувала Моцарта протягом усього життя.

Читайте також: Музика для короля: у Луцьку виконали твори з репертуару Фрідріха Великого

Фото: Анастасії Гнатюк

Кандидатка мистецтвознавства Олександра Шутко пише, що перші твори – сонати для флейти та клавіру Моцарт написав у вісім років під час перебування у Лондоні, де разом із батьком давав концерти місцевим аристократам та особисто королю Георгу ІІІ і його дружині королеві Шарлотті.

Не дивно, що перші звуки золотої флейти японської фірми SANKYO у виконанні Юрія Шутка, поєднані зі струнними Академічного камерного оркестру Рівненської обласної філармонії під керівництвом Юрія Скрипника звучать вишукано і стримано, ніби відтворюючи у стінах Органного залу атмосферу XVIII століття.

Фото: Анастасії Гнатюк

Висока музика такого ґатунку, на думку флейтиста Юрія Шутка, має не просто подобатися публіці, а і її виховувати.

«Основне завдання класичної, академічної музики полягає не в тому, щоб людина діставала якусь насолоду, а для того, щоб людину виховувати на кращих взірцях. Це так само як ви поїдете кудись в Рим чи у Флоренцію – одні підуть на пляж, а інші підуть в музей. У музеях Риму й Флоренції на стінах – не картини сучасних майстрів, які б вони хороші не були, бо для цього є окремі музеї, а картини видатних митців, яким по 400-500 років», – зазначає Юрій Шутко.

Фото: Анастасії Гнатюк

Читайте також: У Рівному вперше прозвучать всі флейтові концерти Моцарта у виконанні Юрія Шутка

На думку музиканта, таких композиторів, як Моцарт, у світі лише п’ять – це Бах, Гендель, Бетховен, Шуберт і, власне, сам Вольфганг Амадей, які стоять вище над всіма. 

«А всі решта, навіть той же Чайковський, Вагнер, Мендельсон, Рахманінов, якого так само дуже люблять, їх не можна порівняти з цими пятьма», – переконує флейтист.

Упродовж заходу лунають концерти, які Моцарт, за словами Олександри Шутко, у 22-річному віці створив у 1777-1778 роках у Мангеймі на замовлення для флейтиста-аматора на прізвище де Жан за 200 флоринів. Серед них: Концерт Соль мажор №1, Концерт Ре мажор №2 та Анданте До мажор, який називають «арією для флейти».

«Моцарт створив для де Жана один повноцінний концерт для флейти з оркестром. Щодо другого такого ж твору, то він пішов на хитрість. Оскільки раніше уже написав для гобоїста Джузеппе Ферленді яскравий концерт, який навіть уже виконували кілька разів у Мангеймі, просто переписав його для флейти, але в іншій тональності. Прикметно, що тему фінальної його частини 1782 року залучив до арії «Welche Wohne, welche Lust» з опери «Викрадення з Сералю». А щодо третього концерту для флейти, то Моцарт спромігся написати лише наспівне Andante», – зауважує мистецтвознавиця.

Фото: Анастасії Гнатюк

Четвертим концертом, який вдалося почути рівненській публіці, став Рондо До мажор, створений для скрипки з оркестром. Флейтове аранжування для нього створив сам Юрій Шутко.

«Річ у тому, що воно дуже гарно лягає на цей скрипковий твір. Нічого там не треба робити, воно дуже гарно лягає для флейти. Але чомусь є оригінальна флейтова редакція, де флейтисти грають на тон вище, вони грають в ре мажорі. Але нащо робити в ре мажорі, якщо воно прекрасно звучить в до мажорі? Я логіки не бачу й тому я граю в до мажорі в оригінальній тональності», – пояснює вибір саме цього твору для створення аранжування Юрій Шутко.

Фото: Анастасії Гнатюк

Музика Моцарта актуальна навіть через триста років після смерті великого композитора. Його геніальність не підвладна часові, підтвердження цьому – гучні оплески після завершення концерту. Однак, на думку Юрія Шутка, для більшої уваги публіки та аншлагів у залах любов до високої класики аудиторії потрібно прищеплювати.

Читайте також: Ода життю та коханню: у Рівному звучало «Танго свободи» пам’яті Астора П’яццоли

«Зараз таке враження склалося у всіх, що публіка ходить на П’яццолу, на якихось композиторів популярних, або слухає якісь мініатюри популярні, як-от «Аве Марію». Я нічого проти не маю, «Аве Марія» – це дуже гарний твір, але річ в тому, що публіка ходить на те, що їй пропонують. Якщо їй будуть пропонувати П’яццолу, то вона буде ходити лише на П’яццолу й не буде знати, хто такий Моцарт і Бах. Я П’яццолу не граю принципово, тому що це музика для кабаре. Це не музика для філармонії чи органного залу. У нас у Національній філармонії з тридцяти концертів – девять «Пяццол», бо це збирає зал. Але якби було тридцять «Бахів», погоджуюсь, були б пусті зали в цей місяць. Але наступного місяця на того Баха усі б пішли. Чому ходять на Пяццолу? Бо двадцять років усі грають тільки Пяццолу. Публіка тільки те й знає, тому їй подобається», – ділиться своєю думкою щодо популяризації творчості великих композиторів соліст національної філармонії Юрій Шутко та обіцяє неодмінно повернутися до Рівного, щоб далі поширювати любов до високої класики.

Фото: Анастасії Гнатюк

Фото: Анастасії Гнатюк

Фото: Анастасії Гнатюк

Фото: Анастасії Гнатюк

Фото: Анастасії Гнатюк

Фото: Анастасії Гнатюк

Фото Анастасії ГНАТЮК

Коментар
28/03/2024 Четвер
28.03.2024
27.03.2024
26.03.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром