Як історія України представлена в шкільних підручниках Німеччини

26 Травня 2023, 18:09
Як історія України ХХ століття представлена в шкільних підручниках Німеччини 826
Як історія України ХХ століття представлена в шкільних підручниках Німеччини

В рамках реалізації заходу Українського інституту «Дослідження європейських підручників і навчальних посібників щодо висвітлення ключових історичних подій, що мають вплив на роль України у світових процесах» здійснили аналіз шкільних підручників та навчальних посібників, що входять до освітніх програм Німеччини.

 

Упорядником та науковим редактором даного дослідження є Георгій Касьянов, авторкою Ірина Костюк

 

Автори дослідження вважають, що підручники з історії у Німеччині є своєрідним еталоном для творення навчальної літератури з історії сучасного загальноєвропейського зразка. 

 

Це пов'язано з мінімумом державного регулювання, свободою академічної творчості, високим рівнем сучасної методології історії, що в синергії забезпечили німецьким підручникам органічну єдність науковості і дидактичної досконалості.  

 

На світову історію німці дивляться передусім з позицій національних пріоритетів. Вони вивчають історію тільки тих країн, які сьогодні впливають на світовий порядок та важливі для двосторонніх стосунків. 

 

Для німецьких підручників з історії досить характерним є відмежування нації від фашистського керівництва і персонально від Гітлера. Договір між Німеччиною і СРСР 1939 року у всіх німецьких підручниках за останніх 20 років спеціально персоналізується і називається «Пакт Гітлера – Сталіна». 

 

Так само початок Другої світової війни описується як «напад Гітлера на Польщу», напад Німеччини на СРСР – віроломна зрада Гітлера по відношенню до Сталіна. Тобто, в свідомості школярів закріплюється відокремлення Гітлера від нації.

 

Щодо питання початку Другої світової війни німецькі підручники зберігають загальноприйняту дату – 1 вересня 1939 р., хоча в навчальній літературі досить поширеною є також думка, що Друга світова війна розпочалась в 1937 р. з нападу Японії на Китай.

 

У німецьких підручниках з історії українські сюжети можна знайти лише в розділах, які присвячені ХХ і початку ХХІ століття, та й до того ж тільки в подіях, пов’язаних зі світовими катастрофами – війнами (Перша і Друга світова), революціями, гуманітарними катастрофами. 

 

Мирні періоди, сюжети, пов’язані із розвитком української культури, освіти, науки, мистецтва, відсутні зовсім. Немає посилань на жодного українського вченого чи письменника. Ніяких згадок немає про Україну ХVІІ – ХІХ століть, коли вона голосно про себе заявила у Європі. 

 

У вступних розділах підручників з історії при експонуванні сучасного суспільно-політичного світоустрою Україна знаходить своє місце в когорті самостійних, незалежних держав. 

 

Автори дослідження пропонують звернути увагу на діяльність двосторонньої німецько-української комісії істориків, залучити її до обговорення проблеми представлення історії України в Німеччині та в шкільному курсі з історії у цій країні.  

 

Читайте також: Як історія України ХХ століття представлена в шкільних підручниках та посібниках Франції

Коментар
24/07/2024 Середа
24.07.2024
23.07.2024
Афіша
  • Сьогодні
  • Завтра
  • Незабаром