Як історія України ХХ століття представлена в шкільних підручниках Великої Британії

21 Квітня 2023, 17:35
Як історія України ХХ століття представлена в шкільних підручниках Великої Британії 1192
Як історія України ХХ століття представлена в шкільних підручниках Великої Британії

Шкільні підручники історії та суспільствознавчих дисциплін створюють основу знань людини про ту чи іншу країну, її історію, культуру та значення у світі. 

 

В рамках реалізації заходу Українського інституту «Дослідження європейських підручників і навчальних посібників щодо висвітлення ключових історичних подій, що мають вплив на роль України у світових процесах» здійснили аналіз шкільних підручників та навчальних посібників, що входять до освітніх програм Великої Британії.

 

Упорядником та науковим редактором даного дослідження є Георгій Касьянов, авторкою Ірина Костюк. Дослідження дало можливість виявити та проаналізувати основні наративи щодо представлення історії України ХХ століття та її трактування у шкільних підручниках і навчальних посібниках Великої Британії. 

 

Українські сюжети в підручниках і навчальних посібниках подаються як складова виключно російської або радянської історії. На підтвердження тези про «не-суб’єктність» України навіть у дуже докладних розповідях про першу російську революцію, громадянську війну, сталінську модернізацію, Другу світову війну чи розпад Радянського Союзу є немало прикладів, коли на картах у підручниках не позначаються чіткі адміністративні кордони України, тим паче сучасні.

 

Прикро виглядає майже повна відсутність контексту Української революції 1917–1921 років, а також відсутність сюжетів, пов’язаних із роллю українського питання у розпаді СРСР. 

 

Україна у переважній більшості сюжетів згадується як географічний, а не історичний об’єкт. Такий підхід дозволяє припустити лише вкрай обмежене розуміння, а радше – уявлення про український контекст (у тому числі сучасний) випускниками британських середніх шкіл. 

Обмежене висвітлення української тематики у британських підручниках з історії не є чимось винятковим, адже відображає підходи до розгляду історії Східної Європи ХХ століття загалом. 

Українська тематика не є «забутою» чи «відсутньою», адже британським учням історія загалом викладається з акцентом на ширших проблематичних та тематичних аспектах, а не країноцентрично.  

Читайте також: 

Коментар
12/02/2025 Середа
12.02.2025
11.02.2025
10.02.2025