Зруйнований росіянами: українець та американець створили цифрову реконструкцію музею Куїнджі
Український дизайнер Дмитро Кіфуляк в співпраці з директором неприбуткової організації «House Museum» (США) Еваном Кертісом Чарльзом Холлом створили цифрову реконструкцію Художнього музею Куїнджі в Маріуполі. Роботу «House Museum» представили 21 березня 2023 року, в річницю російського авіаудару, внаслідок якого знищили музей.
Вона є даниною пам'яті художнику ХІХ століття Архипа Куїнджі, а також меморіалом архітектури міста та життів, які були втрачені під час війни. Редакція Район.Історія отримала лист від авторів проєкту, у якому вони детально розповіли про проєкт «Ночі більше не буде».
Художній музей імені Куїнджі був культурною пам'яткою Маріуполя та висвітлював життя таких художників, як Іван Айвазовський, Микола Глущенко, Василь Коренчук та Олександр Бондаренко, в якому знаходилося 600 картин, 950 графічних робіт, 150 скульптур і 300 предметів декоративно-прикладного мистецтва.
Будівлю музею збудували у 1902 році. Протягом своєї історії у ній розміщувалися бібліотека, історичний архів та краєзнавчий музей. Дмитро Кіфуляк та його американський колега уявили новий ландшафт для Музею Куїнджі.
Читайте також: Українська студія розробила 3D-тур драмтеатром у Маріуполі
Робота під назвою «Ночі більше не буде», що є прямою цитатою з Книги Об'явлення, передбачає цифрове майбутнє для культурних цінностей, що перебувають під загрозою. Таке, де вони будуть захищені від фізичних циклів насильства і де завжди присутнє світло екрана, зазначають автори.
Читайте також: У Рівному розробляли програму культурної політики в рамках відродження Маріуполя
Цифрова реконструкція будівлі почалася зі збору фотографій колишнього Художнього музею Куїнджі, які потім були замальовані та відтворенні у віртуальному просторі.
Під керівництвом Дмитра Кіфуляка фасад пройшов ретельний процес творчого руйнування, щоб імітувати крихкий, але єдиний стан будівлі.
«Робота знаходить нове місце для зруйнованого музею, більш схильне до безкінечності — поза межами війни. Це виглядає так, ніби фізична структура нарешті перейшла у потойбічний світ, щоб бути разом із самим Куїнджі», – зауважують автори.
Війна в Україні актуалізує необхідність оцифрування та документування культурної спадщини. У статті, опублікованій 1 березня 2023 року, ЮНЕСКО зазначає, що «створення цифрових копій об'єктів культурної цінності, розробка 3D-моделей культурних об'єктів або створення цифрових платформ для зберігання та управління культурними цінностями є ефективними та дієвими способами захисту та збереження культурної спадщини».
Дмитро Кіфуляк представляє покоління молодих дизайнерів, які володіють технологічними можливостями для просування ініціатив зі збереження культурної спадщини.
Руйнування архітектурної спадщини, спричинене війною, бідністю чи недбалістю, демонструє насильство над культурою та ідентичністю.
Проєкт «Ночі більше не буде» є попередником глобальної ініціативи зі збереження культурної спадщини та підтримки програмування історичних пам'яток на рівні громад. Автори заявили, що робота шукає довгострокового куратора. Її продадуть як NFT, а значна частина виручених коштів піде на допомогу Україні.
Читайте також: В Маріуполі окупанти знищили історичний «Будинок з годинником»
Довідково:
«House Museum» — це неприбуткова організація, що знаходиться у Філадельфії. Її місія полягає у збереженні історичних пам'яток через інтеграцію специфічних мистецьких інсталяцій та громадських ініціатив. «House Museum» переосмислює функцію порожніх і занедбаних об'єктів, щоб перетворити їх на культурно багаті та продуктивні простори. Кожна інсталяція стає точкою доступу, яка з'єднує публіку з плеядою загальноміських експонатів.
Дмитро Кіфуляк (1999, Львів) — багатопрофільний дизайнер, що мешкає у Львові. Його творчість пов'язана з технологіями, мистецтвом та сучасною культурою. Його філософія дизайну зосереджена на створенні історій та комунікаційних систем, які працюють як в комерційних проектах, так і в культурних. Він є випускником Української академії друкарства.
Еван Кертіс Чарльз Холл (1995, Лос-Анджелес) — художник, директор музею та викладач. У своїй практиці досліджує шляхи, якими історичні матеріали потрапляють у сьогодення — через фотографічні процеси, археологічні розкопки. Він читав лекції в Університеті Хайфи, Університеті Томаса Джефферсона, Філадельфія, Пенсильванія та Музеї Пенсильванії. Холл здобув ступінь бакалавра мистецтв в Університеті Купера, Нью-Йорк, а також ступінь магістра закордонних справ, сертифікат викладача CTL та диплом з археологічних наук в Університеті Пенсильванії.