В Острозькому замку відкрили інтерактивну виставку ікон святих, що посміхаються

14 Жовтня 2021, 10:04
В Острозькому замку відкрили інтерактивну виставку ікон святих, що посміхаються 674
В Острозькому замку відкрили інтерактивну виставку ікон святих, що посміхаються

Відвідувачі краєзнавчого музею Державного історико-культурного заповідника Острога (ДІКЗО) можуть побачити оновлену експозицію з унікальними іконами, святі на яких усміхаються.

Тридцять ікон, на яких святі посміхаються, представили як підсумок проєкту «Експозиція Острозької іконописної майстерні в Острозькому замку», реалізованого за підтримки Українського культурного фонду. У середу, 13 жовтня, відбулося відкриття оновленої експозиції.

Захід провели інтерактивно – у форматі першої екскурсії. Про Острозьку іконописну майстерню та представлені образи розповів заступник директора з наукової роботи ДІКЗО Андрій Брижук.

Читайте також: На Рівненщині створили віртуальний рухомий пам'ятник князя Острозького

У першій залі (переважають зображення XVII століття) гості, серед яких були заступник голови Рівненської обласної державної адміністрації Сергій Гемберг, начальниця відділу культури та туризму міськвиконкому Ольга Лозюк, директорка Музею історії Острозької академії Анастасія Хеленюк та інші,  побачили ікони «Спаса Нерукотворного», «Спаса Триликого», «Спаса Емануїла» (походить зі села Лючин Острозької громади) – зображення Христа у підлітковому віці.

«Неканонічним, неправильним є зображення Спаса Триликого з нашої колекції. Але ми не могли не помістити цю ікону сюди, адже зображення свідчить: іконописці іноді могли відходити від канону, експериментувати і робити щось нове», – зауважив Андрій Брижук.

У цій залі також представлені інструменти іконописця – різноманітні пензлі та приладдя для золотіння, інструменти для тиснення. Крім того, тут є інклюзивні елементи – тактильна копія образу «Спас Емануїл». Для зацікавлених розміщено екран, на якому демонструють увесь процес створення ікони – від підготовки дошки до фінішного покриття.

Читайте також: «Музей – це не лише експонати, його творять люди», – Анастасія Хеленюк

У другій залі виставлені образи Острозької іконописної майстерні (XVII століття). 

«Уперше ми змогли виділити простір і зробити так, щоб твори цього іконописця були представленні в окремій залі. Це важливо для цілісного сприйняття майстра», – зазначив під час екскурсії Андрій Брижук.

Андрій Вікторович також розповів, що географічно найдальшим місцеперебуванням острозької ікони з нині відомих є село Троїцьке Луганської області. У місцевій церкві розміщена ікона «Ісус Христос із виноградною лозою». Її упізнали в телевізійному сюжеті, у якому мовилося, що на початку березня 2015 р. церкву обстріляли російські бойовики. Ікона була пошкоджені й подальша її доля невідома.

«Це дуже цікавий приклад, бо ми начебто розповідаємо про XVII століття, але сучасність нас не покидає. Те, що ми не чуємо вибухів снарядів, не означає, що війни немає», – відзначив Андрій Брижук.

Читайте також: Проти вандалізму – артпростір, проти асоціальності – спільна праця: проєкт «Friendly City» об’єднав Острозьку громаду

Третя зала оповідає, що було після Острозької іконописної майстерні і чому вона зникла. Тут представлені роботи, які демонструють як «смутніли» усміхнені святі й зразки пізнього бароко з елементами російської культури.

Опісля виступили гості закладу. Сергій Гемберг говорив, що завдяки активності острозьких музейників реалізували цікавий проєкт, завдяки якому буде збережено величезний пласт самобутньої регіональної і водночас усесвітньо відомої спадщини.

«Коли щось робиш, ти не завжди уявляєш, що вийде. Робили проєкт. Створювали макет. Він виглядав по-своєму, десь був як іграшковий. А коли все це постало, ми бачимо новітню експозицію, яка достойно представляє не тільки Острог, а й область. А коли так, треба, щоб прийшов турист, бо тут є що показувати, є що пропагувати», – відгукнувся співкуратор, доцент кафедри архітектури та середовищного дизайну Національного університету водного господарства та природокористування Віктор Луц.

Також Віктор Луц підкреслив цілісність виставки, яка дозволяє не тільки побачити експозицію, а й відчути цілісну картину світу того чи того часу.

Директор ДІКЗО Микола Манько зауважив, що виставка стала можливою завдяки синергії ідей молодого покоління   та досвідчених музейників.

«Ця виставка засвідчила, що понадстолітня праця острозьких музейників не марна. Цей проєкт – це новий поштовх для знайомства з нею, для її популяризації, для нового життя», – сказав Микола Манько.

Загалом нова виставка розміщена на площі понад 300 м2 та займає три зали найвищого поверху Острозького замку.

Нині експозицію іконопису розширили та відійшли від практики виняткового споглядання до практики залучення. Крім огляду ікон, відвідувачі також зможуть відчути себе дослідниками та за допомогою мікроскопа детально роздивитися структуру фарби, мазки пензля та інше. Частину ікон супроводжує відео з поясненнями складних сюжетів.

Низку експонатів вперше виставили до огляду відвідувачів. Зокрема, завдяки новому розміщенню двосторонньої ікони «Покрова та Воскресіння», тепер можна відразу оглянути обидві ікони.

Оновлену експозицію доповнили предметами XVI – XVIII ст., які були знайдені під час археологічних розкопок. Подібний посуд, скляні вироби іконописець зобразив свого часу на іконі.

Проєкт має сприяти збереженню культурної спадщини Острога та забезпечити доступність і простоту сприйняття творів мистецтва для широкого кола відвідувачів. У музеї створили тактильні зображення та підготували описи експонатів шрифтом Брайля.

Читайте також: Інклюзивні сайти: як змінюються веб-ресурси Острозького та Дубенського музеїв

Ще виставку доповнили тактильною моделлю аналою з життям святого Миколая, яку 2020 року створили  за підтримки УКФ у рамках проєкту «Інклюзивний музей в Острозькому замку».

Багато уваги приділили деталям, які зацікавлять наймолодших відвідувачів замку. Тож у музейній залі облаштували дитячу зону, де юним дослідникам пропонують скласти фрагмент ікони, а у розмальовці розфарбувати орнамент чи елемент твору мистецтва.

За допомогою сучасного дизайну, технологій, художнього оформлення та просторових рішень оновлена експозиція трансформувалася з традиційної збірки музеєфікованих предметів до інтерактивного середовища.

Читайте також: Ікони зі слідами куль у Світязькій церкві від графа Браницького

Коментар
27/10/2021 Середа
27.10.2021
26.10.2021
25.10.2021
24.10.2021