Фрагмент родинної історії Сторожуків з Лобачівки. БЛОГ
Волинська журналістка розповіла історію своїх родичів з Лобачівки, на чию долю випали судимості та репресії.
Наталія Пахайчук, яка опублікувала на своїй сторінці у Facebook цю розповідь, досі не знає, за що її діда заслали в Сибір.
Далі її допис подаємо без змін та доповнень.
Я давно хотіла розказати історію цих чотирьох молодих людей, що на першій фото. Знайомтеся: рідні брати і сестри з села Лобачівка Горохівського району – Федір, Марія, Надія і Микола Сторожуки. Останній – мій прадід, тому усі вони мені діди і баби. Усіх бачила і пам'ятаю, хоч і пішли у різний час. Їм Бог дарував довге життя, бо кращі роки життя у них репресували.
Отже, давно хотіла розказати, та не починала, бо знаю дуже мало, хоча і виросла на дідових оповідях про тюрму, табори, заслання, Сибір... Лише згодом дізналася, що така доля спіткала не лише його, а всю сім'ю. Вони з братом мали судимість нібито за «державну зраду», а молодші сестри і старі батьки отримали заслання, як сім'я ворогів народу.
За що? Цікаве питання. Не знаю. Дід Микола багато і детально розповідав про будні у таборах, але НІЧОГО не говорив, що було ДО і що було причиною. Це тільки зараз почала усвідомлювати, яке то страшне табу було. Якось малою, я діда спитала чого він сидів. Він чогось дуже розлютився і коротко буркнув «За Україну».
А ще якось на попєдному концерті мені було дуже образливо, чому в мене нема діда-ветерана. Прийшла додому і спитала діда Миколу, як так вийшло, що він не ветеран. Так дізналася, що у мене ще було б два прадіди по інших лініях, але вони не повернулися з війни, але їхніх імен на концертах у клубі не згадують. Разом з тим дід якось розм'як і розказав, що насправді дуже хотів воювати, але його не брали в армію. А коли на наших теренах відбулася мобілізація і йому нарешті «пощастило», то він опинився не на фронті, а в Сибірі. Офіційна версія, яку вдома артикулювали, це - випадковість. «Хлопці» сіли до одного іванівського хазяїна на віз, коли той був у млині. Попросили дати харчів до лісу. А той підвіз «пасажирів» до дідової хати і сказав, шо там нагодують. Коли «хлопці» завітали, то звісно пішли не з порожніми руками. Дали їм і хліба і до хліба. А той же хазяїн, що підвозив, згодом, при мобілізації, про той епізод розказав. Так дід став політв'язнем. Чи були у його справі ще «гріхи», важко сказати. Деякі родичі натякали, що ми про діда нічого не знаємо. Мені це якось дійшло аж в 14 років, коли дід на 85 році життя помирав від раку. Я мучила його питаннями, а він казав тільки дещо і просив нічого про нього не писати, бо за це можна поплатитися. Я не дуже розуміла про що він.
Читайте також: «Імперія розпадеться. Відділяться татари, башкири, Сибір. Кубань – ми заберемо», – останнє інтерв'ю Валентина Мороза
Так от ЗА що так сталося, я досі не знаю. Але це було 10 років таборів-каторги і пожиттєве заслання. Попри те, що його відірвали від немовляті-донечки. Він відсидів свої роки, як сам казав, від дзвінка до дзвінка і навіть пару років прожив у засланні в Красноярському краї, поки не настала хрущовська відлига з амністією політв'язням.
Чому репресували його брата Федора мені невідомо зовсім. Про це не говорили. Після повернення Федько осів у Харкові, звідки навідувався на Волинь в гості.
Сестри Маня і Надя виросли і повиходили заміж на засланні за таких самих репресованих українців, навіть народили у далекій Росії дітей. Про їхній побут там за святковими столами теж не йшлося. Є лише ці фото з весілля баби Наді. Зверніть увагу на фото - чоловік з живописними вусами зі сторони молодої, то її батько, мій прапрадід Василь.
Ці сумбурні родинні спогади навіяні Провідною неділею і примхою одного 73-процентного - показувати фішечки на 19 травня, день коли ми маємо обов'язок вшановувати жертв політичних репресій. Дякую, не треба, фішечок.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром